Makersverhalen

Vanaf november 2023 een nieuwe plek aan de Waalhaven

VERHUISBERICHT

Dezelfde collega’s, dezelfde machines, dezelfde ideeën en dezelfde kwaliteit. Het enige verschil… een andere werkplaats.
Afgelopen maand hebben we (extra) hard gewerkt om intrek te nemen in onze nieuwe werkplaats aan de Drutenstraat. In de loods van de voormalige stucadoorsopleiding, op steenworp afstand van onze oude locatie, zijn we vanaf heden werkzaam om onze werkzaamheden voort te zetten. Benieuwd naar het hele verhaal? Kom gerust een keer langs.
Adres: Drutenstraat 2, 3087 CC Rotterdam

30 november 2023

IMR_Verhuisbericht

Interieurmakers Rotterdam ook op Instagram

Vanaf nu zijn onze projecten ook op Instagram te volgen:

Instagram.com/interieurmakers_rotterdam/

27 december 2021

Specialisatie Interieurmakers Rotterdam uitgelicht

Complexe banken van een hoog afwerkingsniveau

Soms kom je er langzamerhand achter dat je ergens goed in bent. Dat je iets kunt wat niet iedereen zomaar kan. Het maken van maatwerkbanken bijvoorbeeld. ‘Complexe ontwerpen van een heel hoog afwerkingsniveau; voor ons gesneden koek, voor anderen een kunststuk’, aldus Henk Gravendeel. En zo groeit het besef bij Interieurmakers Rotterdam dat zij een bijzonder specialisme in huis hebben.

Maatwerkbanken maken is een teamprestatie, waarbij vooral Henk Gravendeel en Edo Bogaerds nauw samenwerken. Daarnaast is een essentiële rol weggelegd voor stoffeerder Tijmen Hopman. Henk en Edo vertellen aan de hand van een specifiek voorbeeld wat er zoal komt kijken bij het maken van een bank, van ontwerp tot realisatie.

Lees verder en bekijk dit project

22 april 2021

Eveline Withagen

‘Ik ontwerp interieurs met aandacht voor mens en context’

Na elf jaar bij verschillende bureaus te hebben gewerkt, koos Interieurarchitect Eveline Withagen in de zomer van 2020 voor het zelfstandig ondernemerschap. Sindsdien ontwerpt zij interieurs en meubels op maat onder haar eigen naam. Als het even kan, in samenwerking met Interieurmakers Rotterdam!

Tot afgelopen zomer werkte Eveline bij Kraaijvanger Architects, waar zij deel uitmaakte van ontwerpteams voor grootschalige renovatie- en nieuwbouwprojecten. ‘Mega-veel geleerd in een heel fijn team, dat bijna als familie voelde’, vertelt Eveline. ‘Bij Kraaijvanger hield ik me vooral bezig met ontwerpen voor werkomgevingen en semipublieke gebouwen voor bijvoorbeeld gemeentes. Ik heb altijd wel geweten dat ik ooit voor mezelf wilde beginnen, maar daar moest ik wel moed voor verzamelen. Vorig jaar durfde ik die stap te zetten.’

Slimme oplossingen
Op dit moment werkt Eveline nog vooral voor particuliere opdrachtgevers. ‘Erg leuk, want bij Kraaijvanger was ik vooral betrokken bij projecten voor de zakelijke en publieke markt. Ik ontwerp interieurs met aandacht voor mens en context. Slimme oplossingen bedenken voor ruimtelijke vraagstukken: helemaal mijn ding. Van boekenkast tot inspirerende werkomgeving die de identiteit van de opdrachtgever weerspiegelt. Ik vertaal wensen en behoeften naar een functioneel en toekomstbestendig ontwerp, waarin de gebruiker centraal staat. Daarbij maak ik graag gebruik van duurzame materialen en waar dat kán, pas ik hergebruik toe. Een ruimte moet niet alleen goed ogen, maar ook goed voelen. Voor mij is een ontwerp geslaagd als de gebruikers het omarmen.’

Nieuwe kantoor Kraaijvanger Architects
Eveline werkte nog bij Kraaijvanger, toen zij een workshop over duurzame materialen volgde bij Broeinest RDAM. Ze werd in hetzelfde groepje ingedeeld als Henk Gravendeel, met wie ze al snel in gesprek raakte. ‘Kraaijvanger zou verhuizen naar het kantoor aan de Blaak in Rotterdam. Ik was onderdeel van het team dat de nieuwe meubels ontwierp en het leek me een goed idee als Interieurmakers Rotterdam die meubels zou maken. Vervolgens hebben we bij hen en nog een andere interieurbouwer een offerte opgevraagd. Uiteindelijk kreeg Interieurmakers Rotterdam de opdracht, die ze naar volle tevredenheid hebben uitgevoerd.’

Tuin van Noord
Eveline kreeg als zelfstandig interieurarchitect al snel mooie opdrachten. Van Lisa en Johan bijvoorbeeld, die een huis hadden gekocht in de Tuin van Noord, het voormalige huis van bewaring. ‘Zij wilden onder andere een kast in een nis in de gang, waar superveel in moest: schoenen, jassen, een bolderkar, noem maar op. Maar die gang was best smal. Ik heb uiteindelijk een meubel ontworpen met een blok, waar de grote objecten in passen. Op dat blok kunnen de bewoners zitten om bijvoorbeeld hun schoenen aan of uit te trekken, maar het is ook een opstapje naar de kasten die daarboven hangen. Die kasten zijn niet zo diep als de nis zelf, waardoor er een ruimtelijkheid ontstaat. Vóór die kasten hangen touwen die je heen en weer kunt schuiven en die bovendien als kapstok fungeren. Zo zijn alle kastdeuren áchter de touwen ook bereikbaar. Het ontwerp is een flexibele oplossing voor een beperkte ruimte, functioneel en speels tegelijk. En ja, die kasten moesten natuurlijk gemaakt worden. Ik heb Henk benaderd en hij kreeg de opdracht. Het resultaat is fantastisch!’

Fijne samenwerking
De samenwerking met Interieurmakers Rotterdam bevalt Eveline uitstekend. ‘Henk denkt goed mee, is heel slim en superrelaxed. Hij heeft de gave om je het gevoel te geven dat alles goed komt, dat er overal een oplossing voor is. Dat heeft zijn weerslag op de mensen in zijn omgeving, waardoor het heel plezierig samenwerken is. Het lijkt me leuk om ooit met Interieurmakers Rotterdam mijn droomproject te realiseren: een yoga-retreat met allerlei faciliteiten, of een plek dicht bij de natuur om tot rust te komen en te werken aan persoonlijke ontwikkeling. Heel relevant in deze tijd. Lijkt me enorm boeiend om daarmee aan de slag te gaan.’

Kleinschalig
Eveline heeft het volste vertrouwen in de toekomst. Opdrachtgevers weten haar te vinden voor interieurontwerp en meubels op maat voor woonhuizen, appartementen, keukens, kinderkamers en meer. ‘Voor nu vind ik het heel leuk om alleen te werken en vooral voor particulieren. Op termijn wil ik graag meer diversiteit in het soort opdrachten, maar wel het liefst kleinschalig. Ik hou van korte lijnen en persoonlijke contacten met alle partijen die bij zo’n project betrokken zijn. Ook sta ik open voor freelancewerk en samenwerkingen met ontwerpers, leveranciers en vakmensen. Daarbij ga ik steeds meer af op mijn gevoel: klikt het, valt er iets te doen, zit er een leuke samenwerking in? Ik kan niet wachten!’

www.evelinewithagen.nl

22 april 2021

Ondertussen aan de kade…

De werkplaats van Interieurmakers Rotterdam is onderdeel van het Rotterdam Makers District. Een dynamische plek waar mensen vol overgave samenwerken aan innovaties. Een plek waar gewerkt, geleerd en gelachen wordt. De gedroomde plek kortom voor onze werkplaats. Over dromen gesproken … onlangs meerde hier SuperYacht SheraKhan aan. Te huur voor € 425.000,- per week met ruimte voor 26 gasten. Normaliter doet het schip de Caraïben of het Middellandse Zeegebied aan, maar nu mochten wij er heel even bij wegdromen. Gewoon, zomaar aan de kade.

22 april 2021

Makersverhalen #07 (december 2020)

American-style bakery ook in Den Haag

De baksels stelen de show bij Koekela Den Haag

Riep de naam Koekela jarenlang associaties op met Rotterdam, sinds dit jaar is de American-style bakery ook in Den Haag gevestigd. Een radicaal ander interieurconcept, maar met dezelfde naam, dezelfde heerlijkheden … en dezelfde makers!

Koekela introduceerde in 2003 op de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg 97 haar home- en handmade cakes en cookies, zonder kunstmatige geur- en kleurstoffen. Toen de winkel in 2011 verhuisde naar nummer 79a, werd Interieurmakers Rotterdam gevraagd het complete interieur te maken: van wandbetimmeringen in eiken vloerdeeltjes en countermeubels met rvs werkbladen tot wandrekken, een trap en tafels. De samenwerking beviel zo goed, dat Interieurmakers ook voor de Haagse vestiging aan de Laan van Nieuw-Oost Indië werd benaderd. Hoe kijken opdrachtgever, interieurarchitect en maker terug op dit project?

Lees verder en bekijk dit project.

15 december 2020

Handen uit de mouwen – Met enige regelmaat brengen we in MAKERSVERHALEN een opvallende ondernemer voor het voetlicht. Deze keer is het podium voor Tijmen Hopman, eigenaar van de gelijknamige meubelstoffeerderij in Bleiswijk.


Tijmen Hopman Meubelstoffeerderij

Voor elke naald een draad

Heeft een meubel uit de werkplaats van Interieurmakers Rotterdam een stofje nodig, dan wordt Tijmen Hopman Meubelstoffeerderij ingeschakeld. En zoekt Tijmen een meubelmaker, dan eindigt hij altijd bij Henk Gravendeel. De mannen werken al zo lang samen, dat ze meubels kunnen ontwerpen en stofferen per telefoon. Een kennismaking met Tijmen Hopman, vakman én ondernemer pur sang.

Hoe ben jij in de meubelstoffering terecht gekomen?
‘Vroeger heb ik honderden baantjes gehad, van bollenpeller tot verhuizer. Mijn vader had een bouwbedrijf, waar mijn affiniteit met hout vandaan komt. Ik timmerde bijvoorbeeld duiventilletjes, die ik dan weer verkocht. Op een gegeven moment had mijn vader het wel een beetje gehad met al die wisselende baantjes van mij. Hoog tijd voor een beroepskeuzetest, vond hij. Uit de test bleek dat ik meubels moest gaan maken óf stofferen. Vanwege mijn affiniteit met hout koos ik voor de meubelmakersopleiding. Die begon in het nieuwe schooljaar, dus ik moest een half jaar overbruggen. Via via ben ik toen terecht gekomen bij een stoffeerder in Leiden. Tot mijn verbazing vond ik dat ontzettend leuk werk.’

En die meubelmakersopleiding?
‘Daar ben ik wel naar toe gegaan, maar er waren betere meubelmakers dan ik in mijn jaar. Bovendien zat de school middenin Amsterdam, waardoor ik vaker in de kroeg zat dan in de klas. Na anderhalf jaar hield ik het voor gezien. Op een dag kwam mijn oude baas van de meubelstoffeerderij uit Leiden bij mijn vader in de zaak. Hij zocht iemand die hem kon helpen en dacht aan mij, want hij was heel tevreden over mijn werk. Mijn vader sprong nog net geen gat in de lucht. ‘Je had geen beter moment kunnen kiezen, want Tijmen is weer een beetje aan het rommelen en rotzooien met losse baantjes’, zei hij. En zo kwam ik weer bij de meubelstoffeerder terecht. Schot in de roos. Tien jaar lang heb ik daar gewerkt, toen ging mijn baas met pensioen en nam zijn dochter het bedrijf over. Ik was er klaar voor om voor mezelf te beginnen.’

Met succes, mag je wel zeggen …
‘Zeventien jaar geleden ben ik in Zoetermeer gestart als eenpitter en twee jaar later heb ik een jongen aangenomen voor het sjouwwerk. Elke twee jaar is er wel iemand bijgekomen, want ik had van meet af aan veel opdrachten. In het begin introduceerde mijn vader mij bij interieurbouwers uit zijn netwerk. Dat beviel kennelijk zo goed, dat ik daar veel vaste klanten aan heb overgehouden. Er zijn ook niet heel veel stoffeerders en de weinigen die er zijn, werken alleen of hooguit met z’n tweeën. Doordat ons team zo’n tien medewerkers telt, hebben wij de capaciteit om grote projecten aan te kunnen. Wij (her)stofferen maatmeubilair voor onder andere kantoren, bedrijfskantines, horeca, theaters en hotels. Ook (her)stofferen wij panelen voor wanden en plafonds, leveren kussens in alle verschijningsvormen en zorgen voor (mee)levering van basisframes voor maatstofferingen. De groei van mijn bedrijf betekent ook dat we elke vijf jaar naar een groter pand zijn verhuisd. We zitten nu weer middenin een verhuizing, naar Bleiswijk.’

Jij werkt ook al lang samen met Interieurmakers Rotterdam?
‘Al jaren, vooral met Henk Gravendeel. Op dit moment werken we aan zo’n 38 houten meubels voor een villa in Dubai. Complexe ontwerpen van een heel hoog afwerkingsniveau. En die maken we vanuit helemaal niks. De klant stuurt een foto van een meubel, waarna Henk en ik bij elkaar komen om ieder vanuit onze eigen expertise te bekijken hoe we dat meubel gaan maken. Henk weet wat qua hout wat mogelijk is, ik weet wat wel en niet kan met de stoffering. Aan het eind van de rit is het de bedoeling dat het meubelstuk er exact zo uitziet als op de foto. Dat doe ik het liefst met Henk, want wij begrijpen elkaar gewoon goed. Doordat we al langer dan tien jaar samenwerken, kunnen we in principe via de telefoon een heel meubel doorspreken. We kunnen refereren aan meubels die we eerder gemaakt hebben. ‘Weet je nog dat stoeltje voor klant X? Dat moet er nu ook komen, maar dan net even wat breder’, zeg ik dan. Henk weet dan precies wat ik bedoel. En soms krijgen we een ontwerp van een architect dat er op papier heel goed uitziet, maar in de praktijk niet helemaal klopt. Dan passen wij het ontwerp in overleg aan. Zonder stiknaad kun je nu eenmaal geen bank stofferen, bij wijze van spreken.’

Er zijn plannen voor een eigen productie …
‘Samen met een vriend wil ik een bedrijfje opzetten waarin we buitenmeubilair gaan maken en verkopen. In een latere fase willen we dat uitbreiden naar meubels voor binnen. Begin december gaan we wat prototypes produceren. Omdat Henk en ik zo goed samenwerken, heb ik hem ook bij dit project betrokken. Buitenmeubels moeten weer en wind kunnen trotseren, dus dat moeten we anders benaderen dan meubels voor in huis. Vinden we leuk, een beetje experimenteren en sparren over de opbouw. Ik ben graag bezig. Als het allemaal op rolletjes loopt, word ik onrustig en wil ik weer iets nieuws.’

15 december 2020

Baars & Bloemhoff Maatwerk Awards 2020

Wij zijn genomineerd!

Voor het derde jaar op rij reikt Baars & Bloemhoff de Maatwerk Awards uit. De awards zijn in 2018 in het leven geroepen om makers in de spotlights te zetten. Op 11 december zijn de regiofinalisten bekend gemaakt. Nagelbijtend en tandenknarsend spannend, want wij hadden drie projecten ingezonden.

Naast de bekende categorieën Wonen, Horeca, Retail en Zakelijk, zijn er dit jaar awards in nog eens vier nieuwe categorieën te winnen: Keuken, Maatwerkmeubel, Solid Surface en Duurzaam. Dit jaar waren er maar liefst 152 inzendingen, waarvan er 52 doorgaan naar de finale in de lente van 2021. Van de 52 genomineerden is Interieurmakers Rotterdam er één!

Drie projecten
Interieurmakers Rotterdam heeft drie projecten in de volgende categorieën ingezonden:
– Duurzaam interieur: het kantoor van Kraaijvanger Architects in Rotterdam; [bekijk hier het project]
– Retail interieur: de recent geopende Haagse vestiging van American-style bakery Koekela; [bekijk hier het project]
– Wonen interieur: de loftwoning van Piet en Iris Scheeren op de zesde etage van Fenixloods 1 op Katendrecht in Rotterdam. Het jurypanel van interieurprofessionals heeft dit project, dat wij in samenwerking met Hans Fransen Architectuur hebben gerealiseerd, genomineerd. [bekijk hier het project]

Grande finale
Nu is het wachten op de landelijke finale, waarvan we alleen weten dat die ergens in het voorjaar plaatsvindt. Alsof het niet al spannend genoeg is … Hou de website www.baars-bloemhoff.nl in de gaten voor de datum van de apotheose. Kijk je ook mee online? En mocht ons project in de prijzen vallen, klap je dan op afstand mee? Zouden we leuk vinden!

15 december 2020

Makerspoëzie

Naar buiten

Ach ik ga de straat maar op
van werken komt weer niets.
Rechtsaf de deur uit vandaag
die kant is meer te beleven.
Ze breken bijvoorbeeld de tramrails op
daar ga ik naar staan kijken.

Remco Campert
uit: “Notities van een straatslijper”

15 december 2020

Makersverhalen #06 (september 2020)

Bamboe meubels in werkruimte Kraaijvanger Architects

‘Heel tevreden over samenwerking met Interieurmakers’

Zeventig jaar geleden ontwierp Kraaijvanger Architects het iconische gebouw met het torentje aan de Blaak 40 voor de Amsterdamsche Bank. Anno 2020 houdt het architectenbureau kantoor op de bovenste etage van dit luisterrijke monument. De meubels zijn van draaglat tot geveltafel helemaal van bamboe gemaakt… door Interieurmakers Rotterdam.

De broers Evert en Herman Kraaijvanger richtten in 1927 Kraaijvanger Architecten op. Het bureau groeide hard tijdens de wederopbouw en drukte zijn stempel op het stadsbeeld van Rotterdam. Markante gebouwen als Concertgebouw De Doelen, het Holbeinhuis op de hoek Coolsingel-Raadhuisplein, de Steigerkerk aan het Hang (waar je vanaf de vierde etage van Blaak 40 op uitkijkt) en het voormalige V&D-gebouw zijn herkenbare ontwerpen van het Rotterdamse bureau. Kraaijvanger heeft zich ontwikkeld tot een landelijk opererend bureau dat zich toelegt op complexe en duurzame projecten in de stedelijke context. Wat je in ieder ontwerp terugziet, is dat de gebouwen maximaal flexibel zijn, circulair en ontworpen met oog voor de toekomst.

Lees verder en bekijk dit project.

22 september 2020

Kunstenaarscollectief Observatorium

‘Ons werkterrein is de openbare ruimte’

Observatorium is een Rotterdams kunstenaarscollectief, opgericht in 1997. De vier samenwerkende kunstenaars voeren projecten uit op het snijvlak van kunst, (landschaps)architectuur en stedenbouw. Zoals laatst nog, in de Duitse stad Chemnitz. Als onderdeel van het stadskunstproject Gegenwarten plaatste Observatorium daar een tijdelijke stadspoort. Met een prachtige dichtregel, geschreven in letters van hout. Goed en mooi gemaakt door Interieurmakers Rotterdam.

Een observatorium is een sterrenwacht, een plek waar je naar buiten en om je heen kunt kijken. Een plek om dingen te ontdekken, maar ook om te reflecteren. ‘Een naam die uitstekend bij ons past’, stelt medeoprichter en beeldend kunstenaar Geert van de Camp. ‘Ons werkterrein is de openbare ruimte. De objecten die wij maken, kunnen tijdelijk of permanent in de omgeving blijven staan. Een dag, of voor altijd. Wij creëren plekken waar je om je heen kunt kijken, maar waar je ook een beetje terug naar jezelf kunt gaan. Mensen worden vaak een onderdeel van de dingen die wij bouwen. Ze kunnen er in verblijven, er in zitten: het zijn niet alleen maar objecten om naar te kijken, maar ook om te gebruiken.’

De hele wereld over
Zo plaatste Observatorium acht zogeheten Straatkijkers in het centrum van Rotterdam. Houten uitkijkposten zoals je die ook in natuurgebieden kunt aantreffen. Voorbijgangers konden vanuit de Straatkijkers neerzien op de voorbijtrekkende mensenmassa: zien en gezien worden. En in New York bouwden de kunstenaars een tijdelijk zomerpaviljoen in een openbaar park, bedoeld als verblijf voor afzondering. Gasten konden 24 uur wonen in een kunstwerk en stelden hun bevindingen ter beschikking aan een tentoonstelling. De lege boekenkasten suggereerden afwezigheid van voorkennis en nodigden de gasten uit de planken te vullen met hun opgedane ervaringen. ‘Ook al stond dat paviljoen er tijdelijk, het bouwwerk heeft uiteindelijk nog acht jaar op verschillende plekken in de wereld gestaan’, aldus Geert. ‘We gaan de hele wereld over, van de VS en Australië tot Rusland en Frankrijk.’

Stadskunstproject in Chemnitz
Van meet af aan is Observatorium ook flink actief in Duitsland. Onlangs nog, in het centrum van Chemnitz. Daar is t/m 25 oktober het stadskunstproject Gegenwarten te zien, waar ruim twintig kunstenaars hun visie op de stad tonen. Chemnitz is in de race voor culturele hoofdstad van Europa en heeft om die reden deze grote tentoonstelling voor kunst in de openbare ruimte georganiseerd. Observatorium bouwde een monumentale hybride van een stadspoort en een colonnade met de titel Wandelgang. ‘Chemnitz heeft een turbulente geschiedenis’, vervolgt Geert. ‘Het voormalige Oost-Duitsland wilde er een modelstad van maken en gaf er een nieuwe naam aan: Karl-Marx-Stadt. Aan een imposante stadsas werd een reusachtige sculptuur van Karl Marx geplaatst, een paradeboulevard die ruimte biedt aan duizenden mensen. Er werd geparadeerd, geprotesteerd en muziek gemaakt. Na de val van het IJzeren Gordijn kreeg de stad in 1990 haar oude naam Chemnitz weer terug. De stad moet zich sindsdien opnieuw uitvinden en is op zoek naar een nieuwe identiteit. Deze plek, vlakbij die gigantische buste van Karl Marx, was dé plek voor ons kunstwerk.’

Een einde en een begin
Een heel bijzondere plek volgens Geert. ‘Het is vreemd, onaf; je vraagt je af wat hier gebeurd is. En ook: wat er nog zou kúnnen gebeuren. Het is het abrupte einde van de enorme boulevard, het riviertje de Chemnitz loopt erlangs, er staan vuilcontainers, auto’s, appartementen uit de jaren zestig en zeventig en het is middenin de stad. Hier wilden we iets maken, waarmee die Oostblokparadeboulevard een afsluiting krijgt en tegelijkertijd een doorgang. Een einde én een begin van een tijdperk, een uitnodiging om in het rond te kijken en je af te vragen waar je nu bent. Uit alle indrukken die we op deze plek opdeden, hebben we uiteindelijk Wandelgang als tijdelijk object gedestilleerd.’

Letters van hout
Opvallend element aan het kunstwerk is de dichtregel Was beginnt am Ende, was hört am Anfang auf? (wat begint aan het einde, wat eindigt aan het begin?), geschreven door de Duitse dichteres Barbara Köhler. ‘Een dichtregel die perfect klopt met onze ideeën. Het is een vraag om na jaren van staatsleuzen, meningen en protesten even stil te staan en na te denken over een vervlogen tijdperk, herstel en nieuw begin.’
De houten letters zijn gemaakt door Interieurmakers Rotterdam. ‘We overwogen nog even de letters zelf uit te zagen, maar we wilden dat het goed en mooi zou gebeuren. Omdat wij Henk Gravendeel al lang kennen en vaker hebben samengewerkt, hebben we hem gevraagd dat te doen. Dat is het fijne als je elkaar al wat langer kent; dan is het even een telefoontje, wat tekeningen heen en weer en snel schakelen. Met zoals altijd weer een fantastisch resultaat.’

22 september 2020

Made by Interieurmakers Rotterdam

Modulaire vitrinesystemen in het Allard Pierson

Het Allard Pierson in Amsterdam is een huis vol kennis en verhalen. Een plek waar nieuwsgierige mensen zich compleet kunnen verliezen in de eclectische erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam (UvA), die het Allard Pierson beheert en presenteert. Het museum is recent verbouwd en de nieuwe tentoonstellingszalen zijn inmiddels ingericht. Waar Interieurmakers Rotterdam geen onbelangrijke rol in heeft gespeeld…

In het Allard Pierson worden de collecties van de UvA gedeeld met het publiek en de wetenschap. Het is dé plek om kennis op te doen, geïnspireerd te raken en nieuwe collecties te ontdekken. Variërend van natuurlijke historie en exacte wetenschappen tot de geschiedenis van de uitvoerende kunsten en cartografie. En onlangs is daar een schitterende collectie aan toegevoegd: het archief en de getekende nalatenschap van tekenaar/schrijver Peter van Straaten. De collecties zijn prachtig gepresenteerd in vitrines gemaakt door … Interieurmakers Rotterdam!

Van Nijl tot Amstel
Vanaf 15 september presenteert het Allard Pierson Van Nijl tot Amstel, een semipermanente tentoonstelling over 10.000 jaar cultuurgeschiedenis. ‘De tentoonstelling neemt je mee op een cultuurhistorische tijdreis’, vertelt projectleider Herinrichting Martine Kilburn. ‘Het begint met het tijdvak prehistorie over de overgang van jagers naar boeren en daarmee de opkomst van de landbouw, en het eindigt met het 21e-eeuwse Amsterdam. Onderweg kom je langs allerlei archeologische voorwerpen uit verschillende periodes: de Bronstijd bijvoorbeeld, de tijd van Grieken en Egyptenaren en de Middeleeuwen. Vanaf dat punt verschuift de focus van archeologie naar onze bijzondere collecties, zoals de geïllumineerde manuscripten uit de Middeleeuwen en het koptisch textiel. Het onderdeel Amsterdam creatieve stad vertelt over de ontwikkeling van de stad tussen 1600 en 1900. In een wisselkabinet komt tenslotte de 21e eeuw aan bod met verschillende moderne presentaties.’

Modulair vitrinesysteem
De verbouwing en uitbreiding van het Allard Pierson is een enorm project geweest. ‘Zelf ben ik hier sinds september vorig jaar bij betrokken, tijdens de uitvoeringsfase’, vervolgt Martine. ‘Het is een heel nieuw museum geworden, waarbij ook de presentaties naar moderne museale standaarden zijn vertaald. Je moet nu eenmaal van tijd tot tijd de boel weer relevant maken en daar zijn we goed in geslaagd, vind ik.’ Een aantal jaar geleden werd het besluit al genomen om de inrichting van de tentoonstellingszalen te vernieuwen. Architect Theo Braams ontwierp een modulair vitrinesysteem en kwam daarmee tegemoet aan de wens van het museum voor een meer flexibel systeem. Interieurmakers Rotterdam heeft dat ontwerp vervolgens uitgevoerd.

Flexibel en overal toepasbaar
‘Het ontwerp gaat uit van modules van 40×40 cm die je in allerlei soorten constructies bij elkaar kunt zetten’, legt Martine uit. ‘Zo kun je de vitrines steeds aanpassen aan de manier waarop je een object wilt laten zien. Het is een heel flexibel, overal toepasbaar systeem.’ Omdat Martine pas tijdens de uitvoeringsfase werd gevraagd de herinrichting van het Allard Pierson te managen, was zij niet betrokken bij het ontwerp van het vitrinesysteem. ‘Ik moest eerst ontdekken wat het achterliggende idee was. Daarom heb ik de architect gevraagd mij uit te leggen hoe hij op dit ontwerp is gekomen. Dat was heel verhelderend. Vervolgens heb ik met Henk Gravendeel bekeken hoe we de modules in elkaar moesten zetten. Want Interieurmakers Rotterdam had het vitrinesysteem niet alleen gemaakt, maar zorgde ook voor de plaatsing. Bij de eerste tentoonstellingszalen moesten we nog echt uitvinden hoe alles ook alweer zat. Over de plaatsing van de eerste vitrines hebben we daardoor drie weken gedaan. Maar de tweede lading ging al veel sneller en de laatste vitrines zijn in no time geplaatst.’

Fijne samenwerking
Martine benadrukt een specifiek probleem dat Interieurmakers Rotterdam goed heeft opgelost. ‘In een ruimte van net iets meer dan 2.40 meter hoog moesten vier 2.30 meter hoge vitrines geplaatst worden. Voor de aankleding hadden we in deze ruimte een spanplafond aangebracht. Het zag er prachtig uit, toen de vitrines eenmaal waren geplaatst. Alleen was er tussen de bovenkant van de vitrines en het spanplafond geen ruimte om de verlichting aan te brengen. Interieurmakers Rotterdam bedacht heel snel de perfecte oplossing: een deel van het plafond uitneembaar maken met keeplatten. Die haal je er eenvoudig uit om de verlichting te plaatsen en daarna klik je ze er zo weer in. Probleem opgelost! Inmiddels zijn alle tentoonstellingszalen ingericht en is het project afgerond. Ik kijk terug op een heel fijne en oplossingsgerichte samenwerking.’

22 september 2020

MAKERS VOOR HET VOETLICHT

‘Ik heb hier wel mijn plek gevonden’

Leonard Kramp, allround meubelmaker bij Interieurmakers Rotterdam:

Bij Interieurmakers Rotterdam hebben ze oog voor jong talent. Zoals de twintigjarige Leonard Kramp, die sinds 1 augustus het makersteam is komen versterken. Hij komt vers van het Hout- en Meubileringscollege (HMC) en heeft het maken gewoon in de vingers.

Waarin schuilt de klik tussen jou en Interieurmakers Rotterdam?
‘Een jaar geleden heb ik hier voor mijn opleiding aan het HMC stage gelopen. Dat is me prima bevallen. De sfeer is relaxed en hier kan en mag heel veel. Na afloop van mijn stage zei Henk dat hij het leuk zou vinden als ik na mijn opleiding hier aan de slag zou gaan. Ik liet dat nog even open, want ik had ook stage gelopen bij een ander bedrijf. Was ook leuk, maar af en toe wat rommelig en het was eigenlijk altijd stressen. Daardoor voelde ik een grote werkdruk. Verder prima mensen die ook mooie dingen maken, maar het moet wel leuk blijven. Een ander groot pluspunt van Interieurmakers is de CNC-machine, die ze bij dat andere bedrijf niet hebben. Dat is toch wel de toekomst. De technologie staat niet stil en als je nu daar niet in meegaat, sta je straks op nul.’

Ben jij een geboren maker?
‘Dat zat er al vroeg in, ja. Rond mijn veertiende deed ik mijn eerste serieuze projectje. Mijn ouders hadden in de tuin een overkapping met een klein tuinhuisje laten maken. Daar moest een hoekbank van steigerhout in komen. Met mijn moeder als assistent heb ik die bank toen gemaakt. De kussens waren al besteld, dus het moest wel in één keer goed zijn! Dat is gelukt, geen enkel foutje in de afmetingen. Verder staat op het terrein van het transportbedrijf van mijn vader een loods. Daar las ik bijvoorbeeld het onderstel van een tafel. Dat zijn dingen die ik daar mooi kan doen, want dat gaat niet thuis in je schuurtje.’

Waar werk je bij Interieurmakers nu aan?
‘Ik werk voornamelijk in de productie en houd me bezig met het maken en plaatsen van meubels.
Op mijn eerste werkdag moest ik al meteen naar Amsterdam om vitrines te plaatsen in het Allard Pierson. En daarna was ik volop bezig met de vernieuwde basisschool Inova in Hoek van Holland. De school is op 31 augustus feestelijk geopend, dus daar moesten we tijdens de schoolvakantie hard aan doorwerken. Maar het is allemaal op tijd gelukt en echt mooi geworden.’

In je vrije tijd houdt het maken vast niet op?
‘Nee, mensen weten me wel te vinden! Ik doe regelmatig klusjes bij mensen thuis, zoals een kastje maken. Twee jaar geleden was er een kamer over in het huis van een vriend. In die kamer zat vroeger het kantoortje van zijn vader. Omdat het leeg stond, vond zijn vader het goed dat er een barretje in zou komen. Heb ik toen samen met die vriend voor gezorgd. Er staat nu een echte bar, compleet met biertap, mooie verlichting, muziek en met oude bordjes beklede muren. En nu ga ik er ook nog een wasbakje in maken. Zulk soort dingen doe ik graag in mijn vrije tijd. Bij mijn vriendin moet binnenkort een kast op maat gemaakt worden tegen een schuine wand. Daar ga ik natuurlijk ook voor zorgen.’

En als je even níet iets maakt, wat doe je dan?
‘Ik ben geboren en getogen in Numansdorp en zit al mijn hele leven op voetbal. Bij NSVV, op dit moment in het tweede elftal. Twee keer in de week trainen en dan op zaterdag een wedstrijd. Ik vind het nog steeds leuk: ik ben graag buiten en hou er van actief bezig te zijn. De meeste vrienden heb ik ook via NSVV leren kennen. Altijd gezellig om na de wedstrijd nog even samen een biertje te doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik ooit ergens dan in de Hoeksche Waard wil wonen. De stad is leuk, maar voor mij veel te druk om er te wonen. Ik hou van ruimte, van het gevoel van vrijheid. En ik vind zo’n dorp toch ook wel iets hebben. Het is vertrouwd, iedereen kent elkaar, de roddels, mijn familie en vrienden: ik zie me daar niet weggaan. Wat overigens ook geldt voor mijn werk bij Interieurmakers. Ik heb hier wel mijn plek gevonden. Voorlopig wil ik hier lekker aan het werk blijven en veel ervaring opdoen. En over tien jaar kijk ik weer eens verder of ik wat anders wil, of dat ik het nog steeds zo naar mijn zin heb als nu.’

22 september 2020

Makersverhalen #05 (juni 2020)

Fenixloft op Katendrecht

Rust en eenheid in een hectische stad

Met zo’n 45.000 m2 was het een van de grootste bouwprojecten in Nederland: de transformatie van de monumentale Fenixloodsen op Rotterdam-Katendrecht. Bovenop de loodsen uit 1923 zijn 212 nieuwbouw loftappartementen gerealiseerd. Ooit opslagplaats van de Holland-Amerika Lijn, nu drager van luxueuze lofts waar iedereen wel zou willen wonen. Piet en Iris Scheeren zijn de gelukkige eigenaren van zo’n Fenixloft. Een loft met een verhaal, waarin architect Hans Fransen en Interieurmakers Rotterdam een grote rol in hebben gespeeld.

Na bijna dertig jaar in Amsterdam te hebben gewoond, besloten Piet en Iris Scheeren dat hun volgende huis in Rotterdam zou staan. ‘De weidsheid van lucht, zee en water vind ik heel prettig’, vertelt Piet. ‘En de Rotterdamse mentaliteit spreekt me erg aan.’ Iris moest naar eigen zeggen wel even een grens over, maar was verkocht toen ze vanuit het Groot Handelsgebouw het uitzicht op de stad zag. Toen ze de Rijnhavenbrug overliepen en op het Deliplein stonden, wisten Piet en Iris het zeker: hier willen we wonen.

Lees verder en bekijk dit project.

26 juni 2020

Handen uit de mouwen

Internationaal, ondernemend en rauw. Zo wordt het DNA van Rotterdam gedefinieerd. Ondernemende, creatieve en innovatieve geesten vinden hun plek in Rotterdam. Hier telt waar je naar toe wilt, niet waar je vandaan komt. In MAKERSVERHALEN brengen we met enige regelmaat een opvallende ondernemer voor het voetlicht. Deze keer is het podium voor Paul de Graaff en Martine van Eijk, eigenaren van de St Joris Doele in Schiedam. Paul is daarnaast een professioneel en veelgevraagd fotograaf. 

Veerkrachtig ondernemen in coronatijd

Paul de Graaff en Martine van Eijk zijn de trotse eigenaren van de markante St Joris Doele in Schiedam. Een geliefde locatie voor (huwelijks)feesten, partijen en vergaderingen. Tot medio maart was deze voormalige schutterij uit 1743 helemaal volgeboekt. Ook de agenda van Paul stond vol fotoklussen in binnen- en buitenland. Tot de uitbraak van het coronavirus en de daaropvolgende lockdown … Ondanks de dramatische, zakelijke gevolgen zaten Paul en Martine niet bij de pakken neer. Integendeel!

‘We wisten het zeker: 2020 wordt een topjaar’, blikt Martine terug. ‘De boekingen voor huwelijksfeesten en partijen stroomden binnen, net als die voor vergaderingen en trainingen. Op 12 maart zou de Rotary hier een sponsorpartij houden. Honderd man in huis. De avond vóór de partij liet de organisatie weten het niet aan te durven vanwege corona. Sindsdien is het stil in de St Joris Doele.’ Ook als fotograaf deed Paul vóór de corona-uitbraak goede zaken en had een aantal grote opdrachten in het vooruitzicht. ‘Toen de lockdown werd afgekondigd, heb ik nog wel wat bouwprojecten gefotografeerd. Van de ene op de andere dag hield dat op. Ook andere klussen waar modellen, stilisten en visagisten bij betrokken waren, werden uitgesteld of helemaal afbesteld.’

Onderhoudsklussen
Corona heeft Paul en Martine dubbel getroffen. ‘Je zou denken dat onze wereld stilstond, wat natuurlijk ook zo was’, vervolgt Paul. ‘Maar wij zijn geen mensen die in een hoekje gaan zitten treuren. Die eerste periode hebben we benut om alle onderhoudsklussen in en rondom de St Joris Doele op te pakken. Van die klussen waar we normaliter geen tijd voor hadden: de vloer opnieuw aflakken, de goten schoonmaken, klimop verwijderen, een pad bestraten. Dagenlang werkten we van ’s ochtends tot ’s avonds en waren daardoor nauwelijks met corona bezig.’

1743
Tijdens het klussen ontstonden nieuwe ideeën. Paul had voor het personeel van de St Joris Doele al eens schorten bedrukt met het jaartal 1743. ‘Het bouwjaar van de St Joris Doele’, legt hij uit. ‘Dat wilde ik ook met sweaters doen. Niet voor onze medewerkers, maar voor iedereen die dat maar leuk zou vinden. In navolging van restaurants die in de coronacrisis maaltijden aan huis gingen bezorgen, wilden wij dat met sweaters doen. Gewoon bedoeld als ludieke actie om de St Joris Doele in deze lastige tijd te sponsoren. Martine postte de sweatshirts op social media en tot onze verbazing volgde de ene na de andere order.’ Martine zocht en vond een betrouwbare en duurzame leverancier van biologisch katoenen kleding. ‘We wilden meer bedrukken dan sweaters alleen’, vertelt ze. ‘Dat kon ook prima op schorten, ovenhandschoenen, tassen, t-shirts, polo’s en hoodies. Zo groeide onze 1743-collectie, waar we ook een webshop voor lieten bouwen. Inmiddels is de lijn uitgebreid met wijn, fotokaarten, woonaccessoires, sieraden en zelfs een eigen 1743-parfum. Alles met een stoere, beetje rauwe uitstraling. Dat past bij ons.’

Voordeurportretten
Om ook te blijven fotograferen, gaf Paul zijn eigen invulling aan een bestaand idee: voordeurportretten van gezinnen/huisgenoten in coronatijd. Portretten die hij buiten kan maken en waarbij de anderhalvemeterafstand geen enkel probleem is. ‘De portretten zijn altijd in zwartwit’, legt Paul uit. ‘De voordeur is van onder tot boven zichtbaar, net als een stukje van het huis. De ouders staan altijd ín het huis vlak achter de drempel van de voordeur, terwijl de kinderen of andere huisgenoten buiten en vlakbij de voordeur staan. Inmiddels heb ik ruim tachtig voordeurportretten gemaakt. De serie is zo’n bijzonder tijdsdocument geworden, dat ik overweeg er een boek van te maken. Ik ga gewoon proberen om dit idee uit een idee te realiseren.’

Positief
Kun je stellen dat de coronacrisis Paul en Martine ondanks zakelijke malaise toch ook iets positiefs heeft gebracht? Paul: ‘Eigenlijk wel. Ik vind het leuk om te proberen onze lijn 1743 als een nieuw merk op te zetten. Dat hadden we zonder corona nooit bedacht. En ik ben heel blij dat we zoveel onderhoudswerk hebben verzet, waar we zonder corona nooit aan toe waren gekomen.’ Martine benadrukt dat zij en Paul gewend zijn om aan te pakken wat ze maar kunnen doen. ‘We zijn geen mensen die een langetermijnstrategie uitzetten. We nemen de dingen zoals ze komen en proberen daar zo goed mogelijk op in te spelen. We beginnen gewoon aan iets nieuws, zetten ons daar helemaal voor in en dan zien we wel hoe het uitpakt.’

Makersspirit
Paul fotografeert ook regelmatig voor Interieurmakers Rotterdam. ‘Geweldig om al die mooie projecten vast te mogen leggen, zowel voor Makersverhalen als voor de website. We zijn met Henk Gravendeel in gesprek over houten tapas-/broodplanken voor onze 1743-lijn. Martine en ik willen dat die planken er een beetje gekreukeld uitzien, stoer en ongepolijst. Terwijl Henk veel meer van clean, strak en recht is. Leuk om met zo’n vakman in gesprek te gaan over matchende stijlen.’ Paul en Henk hebben niet alleen hun creativiteit en vakmanschap gemeen, ook delen zij de ware makersspirit. ‘Ja, dat klopt wel. Henk ziet zijn werk niet als werk. Dat heb ik ook. Henk legt zijn ziel en zaligheid in de objecten die hij maakt, net als ik dat doe met mijn fotografie. Dat herkennen we in elkaar en dat vind ik waardevol.’

www.stjorisdoeleschiedam.nl / www.pauldegraaff.com  / www.1743.nl

De 1743-winkel (Doeleplein 1, Schiedam) is elke zaterdag van 11 tot 5 uur geopend en op afspraak: martine@stjorisdoeleschiedam.nl

26 juni 2020

MAKERS VOOR HET VOETLICHT

Dit ís het!’

Edo Bogaerds, allround meubelmaker bij Interieurmakers Rotterdam:

Edo Bogaerds kwam als stagiair bij Interieurmakers Rotterdam terecht en is er na zijn afstuderen in 2012 aan het Hout- en Meubileringscollege (HMC) nooit meer weggegaan. Hij is creatief en innovatief, heeft een passie voor productontwerp, is fervent skater en van jongs af aan al bezig met hout: maak kennis met deze maker pur sang!

Een voor de hand liggende beroepskeuze, meubelmaker?

‘Dat zou je verwachten, omdat ik als kind altijd al bezig was met dingen maken. Maar ik was ook altijd bezig met ontwerpen, thuis op de computer. Ik vond het leuk om te tekenen en dingen te visualiseren. Grafisch vormgever, dat leek me wel wat. Daarom ging ik naar het Grafisch Lyceum. Helaas voor mij zat deze richting al vol en koos ik noodgedwongen voor mediamanagement. Dat was toch niet echt wat ik zocht. In die tijd maakte ik nog steeds allerlei skate-objecten. Mijn vader vroeg toen of meubelmaker niet iets voor mij was. Mwah, dacht ik. Meubelmaker had voor mij een beetje een geitenwollensokkenimago. Mijn vader had gelezen dat er een open dag op het HMC was. Ga daar toch maar naar toe, vond hij.’

En?

‘Ik besloot het een kans te geven om te zien of mijn beeld klopte. Tijdens die open dag wist ik het meteen: dit is het! Ik kon niet wáchten om met de opleiding te beginnen. Dat enthousiasme heb ik al die jaren enorm gevoeld. Vooral de vele lessen in het praktijklokaal vlogen in no time om. Dingen maken, ideeën uitwerken, de gezelligheid onder elkaar: heel fijne herinneringen aan.’

Je hebt tijdens je studie stages bij Interieurmakers Rotterdam gelopen?

‘In mijn tweede jaar bij Thomas en in mijn laatste jaar bij Henk. Ik was bezig met mijn eindexamenproject, wat vooral CNC-gerelateerd was. Daar moest ik best nog veel aan doen, maar ik moest ook nog één laatste stage lopen. Mijn mentor raadde me aan een stagebedrijf te zoeken met een CNC-machine. Dan kon ik het één mooi met het ander combineren. Ik dacht meteen aan Henk, want hij had zo’n machine. Maar ik had ook gehoord dat Henk te weinig tijd had om stagiairs te begeleiden. Thomas belde Henk daarover en toen Henk hoorde dat ik degene was die een stageplek zocht, was het binnen een minuut geregeld. Daar was ik wel blij mee natuurlijk.’

Je bent allround meubelmaker bij Interieurmakers, maar je ontwerpt ook eigen producten?

‘Mijn hoofd zit altijd vol ideeën. Die schets ik en als het me wat lijkt, werk ik zo’n idee uit. Zoals de skateboardlamp. Voor mijn dertigste verjaardag kreeg ik een skateboard met een mooie tekening erop. Geen uitzondering, want boards zijn vaak zo mooi geïllustreerd dat het bijna kunst is. Die wil je exposeren in plaats van erop skaten. Zo kwam ik op het idee om een systeem te ontwikkelen waarmee je zo’n collectors item in verschillende posities aan de wand kunt hangen mét een lamp erachter. Het is echt een technisch ontwerp, een interessant mechanisme. Ik wil ook een statiefvariant maken en zo’n zelfde wandarmatuur voor snowboards. Skaters hebben al enthousiast op het idee gereageerd, dus nu ga ik onderzoeken hoe ik er een echt verkoopbaar product van kan maken.’

Doe je dat in je vrije tijd?

‘Het idee werk ik uit in mijn eigen tijd, maar ik mag gebruik maken van de CNC-machine in de werkplaats van Henk en Thomas. Waar ik sowieso graag ben, of ik nu vrij ben of niet. Een ander volledig CNC-ontwerp waar ik mee in de weer ben, is een klimrekje voor kinderen. Speelmateriaal dat de ontwikkeling van kinderen ondersteunt, gebaseerd op de theorie van kinderarts Emmi Pikler. Een vriendin had zo’n klimrekje voor haar kind besteld. Kwam helemaal uit Mexico en kostte 250 euro. Zoveel geld voor een klimrekje dat ikzelf in een handomdraai zou kunnen maken, dacht ik. Ik ging daarom weer achter de tekentafel zitten en gaf mijn eigen draai aan het bestaande ontwerp. Ik gaf die vriendin het eerste rekje dat ik op de CNC in de werkplaats bij Interieurmakers had gemaakt. Zij deelde vervolgens een foto daarvan op Facebook en kreeg daar veel reacties op. Haar vriendinnen wilden ook zo’n klimrekje. Ik heb er dus nog een aantal gemaakt. En nog verkocht ook!’

Ontwikkel je ook producten voor Interieurmakers, of doe je dat voor jezelf?

‘Nu doe ik dat nog in mijn vrije tijd. Maar als een klant met zo’n vraag naar Interieurmakers stapt, dan zou ik dat heel leuk vinden. En het kan ook, want alle apparatuur en knowhow is hier aanwezig. Ik voel me wel aangetrokken tot productontwerp en wil me daar uiteindelijk ook wel meer mee bezighouden. De combinatie van mijn constructieve en materiaalkennis met mijn expertise in productontwerp is heel sterk. Mijn ervaring als meubelmaker helpt me heel erg bij het ontwerpen van objecten. Tijdens het ontwerp denk ik er namelijk al over na hoe het gemaakt kan worden. Veel ontwerpers gaan eerst ontwerpen en denken daarna pas na over de maakbaarheid ervan. Ik doe het allebei.’

27 juni 2020

Shut up and drive!

IMR O1 en IMR O2: sinds kort te zien op het dak van resp. onze bedrijfsbus en -auto. Die ook aan alle kanten bestickerd zijn met ons complete logo & meer. Sterk staaltje plakwerk van Magneet Communicatiecentrum in Schiedam, ook zo’n fijne maker!

27 juni 2020

Makersverhalen #04 (april 2020)

Jack Bean opent twee nieuwe locaties in Rotterdam

‘We hebben de verplichte sluiting in iets positiefs omgezet’

100% plant-based fast cuisine. Dat biedt de duurzame, innovatieve en vooral smakelijke keuken van het Rotterdamse restaurant Jack Bean. Gestart in 2018 in een pilot-locatie op het Weena, is het restaurant in 2020 doorgegroeid naar twee nieuwe locaties: één op het Kruisplein en één als onderdeel van het Food Court bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Beide locaties, waar Interieurmakers Rotterdam het ontwerp van Dark&Stormy heeft gerealiseerd, zijn recent opgeleverd. En toen … deed Corona de deur op slot.

Eigenaren Mathijs Huis in ’t Veld en Pepijn Schmeink besloten niet bij de pakken neer te zitten.
‘We hebben een team, we hebben de apparatuur en we hebben een gloednieuwe productiekeuken: laten we gewoon iets goeds gaan doen’, vertelt Mathijs. ‘Onze gezonde gerechten aan zorgmedewerkers aanbieden bijvoorbeeld. Ik kwam er alleen niet zo goed uit hoe we dat precies moesten organiseren. Toen kreeg ik een berichtje van een vriend. Hij wilde honderd maaltijden bij ons kopen en deze vervolgens doneren aan de zorg. Geweldig idee! Alles viel daarmee op z’n plek. We kunnen mensen in vitale beroepen gezond eten brengen, we blijven zelf lekker aan het werk én het helpt ons om deze storm te doorstaan. We doen alles tegen kostprijs, want een winstoogmerk hebben we niet.’ Eén donatiemaaltijd kost € 5,00 (normale prijs: € 8,50 – € 9,00).

Duizenden donatiemaaltijden
De levering van de eerste honderd maaltijden aan het Erasmus MC werd enorm enthousiast ontvangen. ‘Daar moeten we iets mee, dachten we’, vervolgt Mathijs. ‘Toen hebben we een element aan onze website toegevoegd, waarmee mensen een donatiemaaltijd kunnen kopen. Of ze nu één of een paar honderd maaltijden willen doneren: alles is ontzettend welkom. Een week na lancering stond de teller al op tweeduizend maaltijden. Particulieren en ondernemers, bekenden en onbekenden: fantastisch om te zien hoe betrokken mensen zich voelen bij de zorg en tegelijkertijd ook Jack Bean een warm hart toedragen!’

Alle vitale beroepen
Inmiddels zijn zorgmedewerkers van het Erasmus MC, het Maasstad Ziekenhuis, Ikazia Ziekenhuis en Zorginstelling Laurens getrakteerd op de gezonde gerechten van Jack Bean. ‘Elke keer als we de maaltijden ergens hebben bezorgd, delen we dat op social media. Zo kunnen mensen volgen wat we met hun donaties doen.’ Mathijs benadrukt dat Jack Bean zich niet uitsluitend op de zorg wil richten. ‘We willen mensen in alle vitale beroepen op deze manier een hart onder de riem steken. En de boodschap meegeven dat gezond eten extra belangrijk is als je zo hard moet werken.’

Doe net als Interieurmakers Rotterdam en doneer een verantwoorde maaltijd aan mensen die dag en nacht voor óns zorgen. Klik hier en de rest wijst zich vanzelf. Dankjewel!

16 april 2020

Verbouwing Italiaans restaurant Gusto

Een sterk staaltje samenwerking

Binnen vier weken een compleet restaurant strippen, verbouwen en opnieuw inrichten … ga er maar aan staan. Interieurmakers Rotterdam deed het ‘gewoon’, in een fantastische samenwerking met meerdere partijen. Met vereende krachten herrees het vernieuwde Italiaanse restaurant Gusto als een indrukwekkende feniks uit haar as. Opdrachtgever, interieurarchitect én maker belichten dit bijzondere project.

‘Eigenlijk wilden we alleen de keuken verbouwen’, lacht eigenaar Alex Verburg. ‘Maar van het één kwam het ander. Verbouwen doe je ook met het oog op de toekomst, om de komende tien jaar weer mee te kunnen in uitstraling richting de gasten.’ In zijn zoektocht naar partijen die de verbouwing konden realiseren, kwam Alex terecht bij Interieurmakers Rotterdam. ‘Ik had eerder al met Thomas samengewerkt, wat goed was bevallen. Voor deze verbouwing had ik best met een grote partij uit Amsterdam in zee kunnen gaan. Maar ik werk liever met een Rotterdams bedrijf, met mensen die ik ken en vertrouw.’

bekijk dit project

16 april 2020

Handen uit de mouwen

Internationaal, ondernemend en rauw. Zo wordt het DNA van Rotterdam gedefinieerd. Ondernemende, creatieve en innovatieve geesten vinden hun plek in Rotterdam. Hier telt waar je naar toe wilt, niet waar je vandaan komt. In MAKERSVERHALEN willen we met enige regelmaat een opvallende ondernemer voor het voetlicht brengen. Deze keer is het podium voor Chris van Gelderen, eigenaar van de Schiedamse Onderhouds Combinatie (SOC).

Schiedamse Onderhouds Combinatie (SOC)

‘Het resultaat moet gewoon goed zijn. Voor minder gaan we niet.’

Een dag niet geklust, is een dag niet geleefd. Dat typeert de mannen van de Schiedamse Onderhouds Combinatie (SOC). Een groep gecertificeerde onderhoudsprofessionals met een passie voor ouderwets vakwerk. Complete verbouwingen en renovaties, onderhoud aan woningen en bedrijven: de mannen van SOC draaien er hun (gouden) handen niet voor om.

Wat eigenaar Chris van Gelderen vaak terug krijgt van opdrachtgevers, is dat SOC anders is dan andere aannemers. ‘We willen met elkaar gewoon iets goeds neerzetten. En of we dan acht of twaalf uur per dag werken, het resultaat moet gewoon goed zijn. Voor minder gaan we niet. Komen we een probleem tegen, dan lossen we het op. Wordt het echt lastig, dan leggen we het werk tien minuten stil en steken we de koppen bij elkaar. Dan denken we er allemaal over mee hoe we dat probleem kunnen oplossen. Als je met tien man overlegt, komen er veel meer goede ideeën dan wanneer je het in je eentje denkt op te kunnen lossen.’

Verbouwing binnen drie weken
Na het telefoontje dat Chris van Henk Gravendeel kreeg, werd duidelijk wat de mannen van SOC in hun mars hebben. Of hij geïnteresseerd was in de verbouwing van een Italiaans restaurant. ‘Er lag al een offerte van een groot aannemersbedrijf, maar eigenaar Alex Verburg wilde ook met een tweede aannemer in gesprek’, vertelt Chris. ‘Ze vroegen of een verbouwing binnen drie weken haalbaar was. Als we ergens voor gaan, dan gaan we er ook vól voor, was mijn antwoord. Zelfs als we dag en nacht moeten doorwerken.’

Uitbreidende verbouwing
De keuze viel uiteindelijk op SOC en er werd een verbouwingsplan gemaakt. Al snel bleek echter dat dit plan niet toereikend was. ‘Er kwamen steeds meer aspecten bij, die technisch niet voorzien waren’, vervolgt Chris. ‘Zo moesten alle keukenwanden weg en ook de vloer moest eruit, want die was helemaal verzadigd door eerdere lekkages. En toen moest de verbouwing nog beginnen.’ Ook al groeide de verbouwing, het krappe tijdsbestek bleef hetzelfde. Als hoofdaannemer kon Chris blind vertrouwen op zijn eigen partijen binnen SOC, maar hij had ook te maken met onbekende derden. ‘Vanaf dag één werkte dat gelukkig heel goed en bleek dat we echt van elkaar op aan konden.’

Trots op je werk
Ook de samenwerking met Interieurmakers Rotterdam was nieuw voor SOC. ‘We hadden een goede klik. Dat is belangrijk, want we moesten elkaar voortdurend op de hoogte houden van bijvoorbeeld wijzigingen in maatvoering. Thomas en Henk hebben een groep positieve jongens voor zich werken, die niet te beroerd zijn om een handje bij te geven als dat nodig is. Onze samenwerking was gewoon top. Als je ziet wat we in die korte tijd met elkaar hebben neergezet en hoeveel bloed, zweet en tranen dat heeft gekost … Toen we op die laatste vrijdag het werk hadden afgerond en samen in Gusto een biertje dronken en een pizza aten, zeiden we tegen elkaar: dat hebben we toch maar mooi gedaan. Dan ben je wel trots op je werk.’

16 april 2020

Ondertussen aan de kade…

… gebeurt er helemaal niets. Althans, ogenschijnlijk. Natuurlijk, de terrassen zijn leeg. Geen schip te zien. En een wandelingetje in de lunchpauze langs de lege kade is een vrij eenzame exercitie. Alsof het zeven dagen zondag is. Maar toch bruist het van de activiteit achter veel muren van de bedrijven op de voormalige RDM-werf. Ook bij Interieurmakers Rotterdam. Onzichtbaar voor de buitenwereld, die nu vooral binnen zit. Wat zichtbaar is, is de verstilde kade. Een vreemd landschap, dat voor de eenzame wandelaar langs de kade van een surrealistische schoonheid is. Indrukwekkend en alleszeggend vastgelegd door fotograaf Paul de Graaff.

16 april 2020

Makersmaquette bij Dutch Design Week

Wie afgelopen najaar de Dutch Design Week in Eindhoven heeft bezocht, móet het gezien hebben: Paviljoen Biobasecamp, ontworpen door Studio Marco Vermeulen. Met daarin een gigantische maquette van Interieurmakers Rotterdam.

Paviljoen Biobasecamp gaf architectonisch uitdrukking aan de mogelijkheden die houtbouw kan leveren aan de reductie van CO2 en stikstof. Bouwen met kruislaaghout (CLT – Cross Laminated Timber) veroorzaakt geen uitstoot, maar slaat juist CO2 op. Daarnaast kan met CLT prefab veel sneller worden gebouwd. Omdat met het oersterke en brandveilige CLT zelfs hoogbouw gerealiseerd kan worden, wordt dit biobased materiaal ook wel ‘het nieuwe beton’ genoemd.

Inspiratiebron
Paviljoen Biobasecamp bestond uit een vijfarmig kruisvormig dek, gedragen door populierenstammen. Het dek van het paviljoen was opgebouwd uit herbruikbare, modulaire vloerdelen van kruislaaghout. Niet alleen het paviljoen zelf, ook de daarin geëxposeerde projecten vormden een inspiratiebron voor architecten, ontwerpers en opdrachtgevers om de mogelijkheden van dit ‘nieuwe beton’ te verkennen.

Maquette
Niet over het hoofd te zien, was de maquette die Interieurmakers Rotterdam voor architect Marco Vermeulen had gemaakt. ‘Een bouwwerk met een hoogte van 2m 60, bestaande uit twee houten torens’, vertelt Henk Gravendeel. ‘Een joekel van een ding! Ontzettend leuk om te maken.’
De maquette is ook – heel even – te zien in de documentaire Houtbouwers, die de VPRO in het programma Tegenlicht op 18 oktober jl. uitzond. Gemist? De moeite waard om terug te kijken voor het verhaal achter de veelbelovende houtbouw … en onze maquette natuurlijk!

16 april 2020

Makersverhalen #03 (maart 2019)

Transformatie Erasmus School of Law

Filmtip:
transformatie interieur
Erasmus School of Law

Vijf jaar nam de imposante transformatie van het interieur van de Erasmus School of Law, de juridische faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in beslag. Een tot de verbeelding sprekend project, waarin Interieurmakers Rotterdam een belangrijk aandeel had. De transformatie is niet alleen vastgelegd in het boek The building speaks its own language, maar sinds kort ook op film. Benieuwd? Bekijk ‘m op onze website! Daar lees je ook hoe Interieurmakers Rotterdam bij zo’n omvangrijk project betrokken is geraakt.

Bekijk de film en lees meer over dit project

6 maart 2019

Instituut voor Restauratie en Decoratie

Handen uit de mouwen

Internationaal, ondernemend en rauw. Zo wordt het DNA van Rotterdam gedefinieerd. Ondernemende, creatieve en innovatieve geesten vinden hun plek in Rotterdam. Hier telt waar je naar toe wilt, niet waar je vandaan komt. In MAKERSVERHALEN willen we met enige regelmaat een opvallende ondernemer voor het voetlicht brengen. Deze keer is het podium voor Tanja van Sijp, eigenaar van het Instituut voor Restauratie en Decoratie (niet ín maar wel grenzend aan Rotterdam).

Middenin het pittoreske stadshart van Schiedam is het Instituut voor Restauratie en Decoratie gevestigd. Bijna 25 jaar geleden startte meesterschilder Tanja van Sijp haar bedrijf. ‘In het begin gaf ik vooral workshops over schilder- en decoratietechnieken’, vertelt Tanja. ‘Later evolueerde dat veel meer in de richting van interieur- en kleuradviezen en bijzonder schilderwerk. Ik ben in 1995 met mijn bedrijf gestart en heb inmiddels een geweldig team van professionals om me heen verzameld, ieder met een eigen specialisme.’

Toveren met verf
Het Instituut is inmiddels een bekende en gerespecteerde naam in de regio Rotterdam en ver daarbuiten. ‘Wij werken zowel voor de particuliere als de zakelijke markt. Een kleuradvies kan bijvoorbeeld betrekking hebben op een wandje in de woonkamer, maar ook op de gevels van metershoge flatgebouwen. Net zoals een interieuradvies kan gaan over een slaapkamer of een immense kantoorruimte. Decoratiewerk doen we ook nog altijd, waarbij je kunt denken aan muurschilderingen, decoratieve wandafwerking, letters zetten, noem maar op. Wij kunnen toveren met verf. In onze restauratiewerkzaamheden kunnen we ons wat dat betreft helemaal uitleven: hout- en marmerimitaties, vergulden, patineren of plafondschilderingen herstellen. Ik doe het leukste werk van de wereld!’

Pui met houtimitatie
Het zijn niet de minste opdrachtgevers waar het Instituut voor werkt: van grote woningcorporaties tot middelbare scholen, horeca en gerenommeerde bedrijven. Wat Tanja en haar team in huis hebben, kwam ook goed uit de verf in de eerste samenwerking met Interieurmakers Rotterdam. ‘Henk werkte aan een project voor een zorglocatie van AxionContinu in Utrecht’, blikt Tanja terug. ‘Hij maakte daar onder andere een pui, die in het oorspronkelijke ontwerp van de interieurarchitect uit massief hout vervaardigd moest worden. In een zorgomgeving met een sterk wisselende luchtvochtigheid is massief hout niet heel handig. Henk bedacht toen om de pui van MDF te maken en vroeg mij dat te houten, een ambachtelijke techniek voor houtimitatie.’

Hermes-DVS
Was het Instituut opdrachtnemer in voornoemd project, onlangs waren de rollen omgedraaid en was het Instituut opdrachtgever van Interieurmakers Rotterdam. ‘Voor Hermes-DVS, een sportvereniging in Schiedam voor voetbal, cricket, tennis en squash, mocht ik de complete inrichting van het nieuwe verenigingsgebouw op Sportpark Harga verzorgen. Onderdeel is een houten hoekbar met een los, verrijdbaar element bij het uitgifteluik. Henk en zijn team zijn die bar nu aan het maken. Doordat zij enorm meedenken, wordt het echt een gezamenlijk product. We zetten met elkaar iets moois neer. Dat is zó fijn samenwerken!’

6 maart 2019

Knetter van een vloer

Natuurlijk draait het bij Knetter Kleding op de Nieuwe Binnenweg om een prettige mix van nieuwe en vintage outfits. Als je er dan toch bent, kijk dan ook eens … naar beneden!

We schrijven eind december 2018. Onze maker Thomas van den Boogert schiet nog even snel Knetter Kleding in om iets passends te scoren voor de feestdagen. Aannemer Hermes (Hermes Werkt) vergezelt hem. Terwijl Thomas overhemden past, raakt Hermes in gesprek met de eigenaar over de slechte staat van de vloer. De eigenaar vertelt dat er een verbouwing aan zit te komen en dat ze bezig zijn met een nieuwe vloer. Wat ze van plan zijn met die vloer, wil Hermes weten.

CNC-frees
‘Tussen het passen van wat hemden en een broek adviseerden we de eigenaar over de vloer’, lacht Thomas. ‘En in no time hadden we de opdracht binnen. Hij wilde zeshoekige tegels, waar we bamboe voor hebben gebruikt. Bamboe is namelijk voor projectvloeren uitermate geschikt door de hardheid en warme uitstraling. Dat hebben we op een dragerplaat gelijmd en daar zeshoekige tegels van gefreesd. Een nauwkeurige klus, want heeft één zeshoek ook maar de geringste afwijking, dan past de volgende er niet goed in. Daarom hebben we onze CNC-frees gebruikt. Alleen daarmee krijg je spatzuivere zeshoeken en dus een superstrakke vloer.’ Toen alle tegels gefreesd waren, legde Hermes Werkt de vloer volgens een van tevoren bepaald stramien. Elke bamboetegel heeft namelijk een uitgesproken richting van de bamboestructuur. Het lijnenspel dat daarmee in de vloer ontstaat, maakt het zo sjiek en uniek. De uiteindelijke afwerking met OSMO hardwax geeft de vloer een heel warme en luxe uitstraling.’ Tussen het passen van de kleding en de oplevering van de vloer zaten twee weken. ‘Een razendsnelle klus, opdrachtgever helemaal blij!’, aldus Thomas.

6 maart 2019

Jachtwerk

Hoe tof houten meubilair er ook uitziet, de juiste stoffering maakt het helemaal af. Niet zo gek dus dat Interieurmakers Rotterdam regelmatig samenwerkt met Tijmen Hopman Meubelstoffeerderij uit Zoetermeer. Onlangs nog, voor een mega-luxueus jacht.

Tijmen Hopman kent Henk Gravendeel al wel een tijdje. ‘Een jaar of twaalf geleden had de toenmalige eigenaar van Koetjes en Kalfjes Henk ingeschakeld voor het houten spul en mij voor het stoffeerwerk’, vertelt Tijmen. ‘Zo kwam ik in aanraking met Henk en we zijn een beetje aan elkaar blijven hangen.’

Monaco of Cannes
Sindsdien werken stoffeerder en maker regelmatig samen. Zo kreeg Tijmen afgelopen december de vraag van een opdrachtgever of hij ook maatmeubels kan leveren. ‘Een van de klanten van deze opdrachtgever is een jachtbouwer, die houten banken nodig had voor een jacht. Zo eentje die je in de havens van Monaco of Cannes ziet liggen. Een mooie klus voor Henk en zijn team, waarna ik aan de slag kan met de stoffering van de rompen.’

Maakbaar
Zodra Tijmen de opdracht had gekregen, ontving hij wat tekeningen en schetsjes van de interieurarchitect. Daarmee ging hij naar Henk. ‘Een architect tekent iets, maar heeft niet altijd verstand van hoe het in elkaar komt te zitten. Henk en ik vertalen dat ontwerp naar de praktijk, zodat wat de architect wil ook maakbaar is. Henk legt dat vast in een tekening, die we vervolgens ter goedkeuring voorleggen aan de architect. De tekening verandert daarna misschien nog een keer, net zolang tot de architect er helemaal blij mee is.’

Proefzitten
Na het fiat van de architect kon Interieurmakers Rotterdam de ronde, houten banken voor het jacht vervaardigen. Tijmen: ‘Dan zit het werk van Henk er op en ga ik de rompen in mijn werkplaats opbouwen, zodat de jachteigenaar op de gestoffeerde banken kan komen proefzitten. Aan de houten basis verandert in dat stadium niets meer, wel kan de stoffering nog worden aangepast: wat dikkere of zachtere kussens bijvoorbeeld. Is de proefzitting goed bevonden, dan maak ik de banken af en laten we ze bezorgen bij het jacht.’ Het hele traject, van tekenen tot leveren, heeft drie maanden geduurd. ‘Een mooi project, waarvan ik er een stuk of twee per jaar doe.’

Tijmen Hopman Meubelstoffeerderij werkt niet alleen voor jachtbouwers. Het bedrijf (her)stoffeert maatmeubilair voor onder andere kantoren, bedrijfskantines, horeca, theaters en hotels. Ook (her)stofferen zij panelen voor wanden en plafonds, leveren kussens in alle verschijningsvormen en zorgen voor (mee)levering van basisframes voor maatstofferingen.

6 maart 2019

Makersverhalen #02 (december 2018)

Transformatie Erasmus School of Law

Hoe een groot project eindigde met een klein kistje

The building speaks its own language. Dat is de titel van het boek over de indrukwekkende transformatie van het interieur van de Erasmus School of Law, de juridische faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Een transformatie waarin een grote rol was weggelegd voor de mannen van Interieurmakers Rotterdam, die de ontwerpen van interieurarchitect Hans Fransen hebben gebouwd. De uitvoering van het project nam vijf jaar in beslag en is vastgelegd in dit boek, dat deze maand is gepresenteerd. In een bijzondere verpakking!

Het voormalige L-gebouw van de juridische faculteit is getransformeerd in het Sandersgebouw, vernoemd naar oprichter prof. Piet Sanders. Behalve jurist was Sanders ook een groot kunstkenner en bracht met zijn vrouw Ida een beroemde collectie tot stand. Architect Jo Coenen ontwierp voor deze zes verdiepingen, 145 lengtemeter en twaalf breedtemeter tellende faculteit een toekomstbestendig huis. Interieurarchitect Hans Fransen tekende voor de inrichting en vormde met wetenschapper Helen Stout en beeldend kunstenaar Ilja Walraven het ontwerpteam. Dat team stond garant voor de beoogde kwaliteitsslag van het gebouw.

Kunst en wetenschap
‘We zijn jaren bezig geweest om het huis van de juridische faculteit opnieuw vorm te geven in al zijn mogelijkheden en facetten’, vertelt Ilja Walraven. ‘Kunst en wetenschap putten uit dezelfde bron. Daarom wilden we deze disciplines in het gebouw integreren. Door boeken zichtbaar te maken bijvoorbeeld, want in de oude situatie moest je daar echt naar zoeken. Met de prachtige boekenkasten die Hans ontworpen en (onder andere) Interieurmakers Rotterdam heeft gebouwd, is dat goed gelukt. Daarnaast wilden we kunst in het gebouw verankeren. Niet in de zin van mooie dingen aan de muur, maar als onderdeel van het gebouw. We hebben negen lokale kunstenaars gevraagd iets te maken. In de buurt van elk kunstwerk is een gedicht (van dichters van platform 010) geplaatst, dat over het betreffende werk gaat. En de transformatie moest duurzaam en circulair. Daarom wilden we uitsluitend met lokale bedrijven werken. Niet de goedkoopste uit Limburg, maar professionele bedrijven uit de regio. Zoals Interieurmakers Rotterdam.’

Boekcassette uit boekenkasten
Zo’n bijzonder project vraagt om vastlegging. In een boek uiteraard. ‘Het leek ons mooi om een special edition te realiseren in een beperkte oplage van 200 exemplaren’, vervolgt Ilja. ‘We vroegen Henk en Thomas iets te maken waar ze zelf trots op zijn. Omdat er veel stroken dun betonplex over waren van de kasten die zij hadden gemaakt, wilden ze uit die resten 200 boekcassettes vervaardigen. Ze hebben heel mooie verbindingen gefreesd, die lijmloos in elkaar zijn gezet. Was een enorme klus, maar het past perfect in het duurzame karakter van dit hele project.’

Uitstekend werk
Interieurmakers Rotterdam bood de Erasmus School of Law de 200 cassettes als cadeau aan. Ilja heeft de samenwerking met Henk en Thomas als geweldig ervaren. ‘Ze denken mee en leveren uitstekend werk af. Een mooi en prettig bedrijf.’ Het boek The building speaks its own language. Design and construction of Sanders Building / Erasmus School of Law is een uitgave van Trichis Publishing (ISBN 9789492881274). Vanaf nu verkrijgbaar. ‘Maar dan zonder kistje …’, aldus Ilja Walraven.

20 december 2018

Zwevend keukenblok van 7,5 meter

Van oude gebouwen en de dingen die (niet) voorbijgaan

Dit is er eentje in de categorie Avontuurlijke Projecten: een zwevend keukenblok op de zolder van een voormalig schoolgebouw aan de Maximiliaanstraat in Rotterdam-Charlois. Een mooie samenwerking tussen architect Hans Ober en Interieurmakers Rotterdam!

Het oude schoolgebouw in de wijk Charlois heeft een ware metamorfose ondergaan. De klaslokalen van toen zijn getransformeerd in zes herenhuizen en twee riante topappartementen. Architect Hans Ober ontwierp het interieur van een van deze zolderappartementen. ‘De zolder is gesplitst in twee casco ruimten met elk een vloeroppervlak van 20 x 12 m2 en 5 meter hoog’, vertelt hij. ‘Ik wilde de open ruimte zoveel mogelijk intact laten, zonder afgesloten ruimtes. Dat kon gelukkig ook, want de kopers zijn mensen zonder kinderen.’ Bij de entree en in het midden is een gestucte kubus neergezet voor de was- en technische ruimte. Het laatste gedeelte is een open slaapkamer met douche-unit. ‘Je kunt rondjes lopen door het hele pand, want er zit nergens een deur in.’

Heerlijk ruimtelijk
Voor de keuken ontwierp Hans een bijzonder plan. Onder de balkenconstructie van de zolderkap staat om de drie meter een zware steunbalk. Over twee vakken van elk ruim drie meter is tussen die balken één lang keukenblok van 7,5 meter geplaatst. ‘Eén lange, witte balk met zo min mogelijk visuele informatie’, vult Hans aan. ‘Dat is al bijzonder genoeg. Maar wat het echt opvallend maakt, is dat het keukenblok ongeveer 40 cm boven de vloer zweeft. Door de hele ruimte heen is het vloeroppervlak zichtbaar, ook onder de keuken dus. Het effect is heerlijk ruimtelijk.’

Uniek, maar complex
Voor de realisatie van zijn ontwerp stapte Hans Ober naar Interieurmakers Rotterdam. Thomas van den Boogert was onder de indruk van de plannen. ‘Apart en uniek, maar complex’, blikt Thomas terug. ‘Andere bouwers durfden er op voorhand niet aan te beginnen, maar wij dachten: why not? Wij maakten een constructie tussen de balken, die het gewicht van het keukenblok kan dragen en alles recht en strak houdt. Het leuke is, dat we deze constructie hebben gemaakt van delen van de zolderspanten die vrij waren gekomen bij de renovatie. Het keukenblok zelf is gemaakt van FENIX, het nanotechnologische materiaal van Arpa Industriale.’

Thomas begrijpt de ontwerper
Hans heeft vaker met Thomas gewerkt, wat altijd uitstekend is bevallen. ‘Thomas is professioneel, duidelijk, nuchter, stoer, grappig: een aangenaam persoon kortom’, vervolgt Hans. ‘Ook prettig: voor Thomas hoef ik geen technische tekeningen te maken van het ontwerp. Ik vertel hem hoe het eruit moet gaan zien en vervolgens neemt hij het over en maakt het. Ik let op de vormgeving, Thomas op de haalbaarheid. Hij begrijpt wat de ontwerper wil. Wat mij veel vertrouwen geeft, is zijn perfectionisme. Voor Thomas is het onverdraaglijk als het allerkleinste schroefje niet klopt. Dat gebeurt dan ook niet. Het is uitstekend samenwerken zo: Thomas is mijn standaard interieurbouwer.’

20 december 2018

Handen uit de mouwen!

Ondernemen hoort bij Rotterdam zoals een bit bij een schroefboormachine. In het eerste half jaar van 2018 schreef een recordaantal nieuwe ondernemers zich in het handelsregister in: 5960 volgens de Kamer van Koophandel. Een stijging van 24 procent ten opzichte van de 4818 inschrijvingen in dezelfde periode in 2017. Op deze plek willen we met enige regelmaat een opvallende starter voor het voetlicht brengen. Deze keer is het podium voor Gülay Tuncer, die dit jaar Het Lunchmoment oprichtte.

Het Lunchmoment
Gülay heeft een manier bedacht om gezond eten te combineren met een druk leven. ‘Ieders lunchmoment moet elke dag een feestje zijn. ‘Gezond, vers en verantwoord. Omdat de meeste mensen geen tijd hebben om zelf een gezonde lunch te maken, doe ik dat voor ze. Ik maak lekkere en voedzame lunchsalades met granen, peulvruchten, verse groente en zonder kunstmatige toevoegingen. Daarbij gebruik ik uitsluitend lokale, veelal biologische producten. De ingrediënten stapel ik op in een herbruikbare glazen pot, zodat alles lekker vers blijft.’

Van huis uit
Vitaliteit op het werk wordt steeds belangrijker. Daarom richt Het Lunchmoment zich vooral op catering voor bedrijven. Wekelijks worden de salades op het gewenste adres bezorgd. Dat gebeurt op basis van een flexibel abonnement, dat zelfs al na één keer opzegbaar is. ‘Ik heb de liefde voor gezond eten van huis uit meegekregen. Binnen de Turkse cultuur is eten een verbindende factor. Gezamenlijke eetmomenten zijn belangrijk. Mijn moeder kookte altijd met seizoenproducten en verspilde nooit voedsel. Ik heb die mooie gewoonte van haar overgenomen. Voor mijn moeder is koken en gezonde voeding zo vanzelfsprekend, dat ze niet beseft hoe bijzonder dat is in deze tijd van gemak.’

Gezonde Salade Automaat
Gülay timmert met Het Lunchmoment goed aan de weg. Zo riepen Ondernemen010, de Gemeente Rotterdam en Ondernemersplein (KvK) haar bedrijf in september uit tot Starter van de Maand. ‘Ik heb mijn passie voor gezonde en lekkere voeding in de vorm van Het Lunchmoment gegoten. In samenspraak met mijn klanten wil ik tot een steeds beter product komen. Feedback is daarom belangrijk, want de klant bepaalt wat er goed is aan mijn product en wat beter kan.’ Op dit moment werkt Gülay aan een nieuw concept binnen Het Lunchmoment: salad-jars (kant-en-klare, verse maaltijdsalades in glazen pot), die mensen uit een automaat kunnen trekken. Ze is op zoek naar (bedrijfs)locaties in Rotterdam voor de Gezonde Salade Automaat. Iets voor jou? Kijk op www.hetlunchmoment.nl voor meer informatie.

20 december 2018

Ondertussen aan de kade…

Henk en Thomas stoken jenever
Deze keer een gedenkwaardige belevenis aan een Schiedamse kade. Aan de Lange Haven in de branderij van het Nationaal Jenevermuseum Schiedam om precies te zijn. Grafisch ontwerper Joost van Daalen nam Henk en Thomas mee om samen met de jeneverstoker het beslag voor de traditionele moutwijnjenever Old Schiedam te maken. Henk: ‘Ik drink al veertig jaar jenever en nu weet ik pas hoe het gemaakt wordt. Staan we grote zakken moutmeel te lossen in een ketel met 700 liter water van 95 graden. De maaktechniek van jenever, daar weten we nu alles van. We denken er serieus over na om onze eigen jenever, Makers’ Trots, te gaan maken.’ Wordt vervolgd!

20 december 2018

Makersverhalen #01 (oktober 2018)

Geslaagd openingsfeest werkplaats Interieurmakers Rotterdam

‘Met elkaar maak je de mooiste dingen’

Henk Gravendeel en Thomas van den Boogert weten het zeker. Elke professional die meewerkt aan een project, doet er toe. Doordat iedereen zich vanuit zijn of haar eigen expertise met passie inzet, bereik je als team de allerbeste resultaten. Het thema samenwerken liep ook als een rode draad door het openingsfeest van onze werkplaats in het hart van de innovatieve, Rotterdamse maakindustrie: RDM Rotterdam. ‘Een goed feest met alleen maar leuke mensen’, aldus Henk en Thomas.

Het was gezellig druk, die donderdagavond 18 oktober. Een gemêleerd gezelschap van opdrachtgevers, (interieur)architecten, bouwers, schilders, filmers, ontwerpers en andere creatieve makers voegde zich bij familie en vrienden van Thomas en Henk. ‘Waar wij enthousiast en blij van worden, is samenwerken met kundige en gepassioneerde vakmensen’, vertelde Henk in zijn openingswoord. Daarom waren overal in de werkplaats leuke puzzelspelletjes neergezet, die je bij voorkeur met elkaar moest oplossen. ‘En dan is het steeds weer verbazingwekkend wat je met elkaar voor elkaar krijgt!’

Makerswaardig
Met de puzzels als bindmiddel startte een geweldige avond met culinaire, plant-based verwennerijen van Jack Bean, een nostalgische diapresentatie door Thomas met werkplaatsfoto’s van toen & nu en heel veel bubbels. Nieuwe contacten werden gelegd en bestaande geïntensiveerd. Warm, verrassend en energiek: een makerswaardig openingsfeest!

25 oktober 2018

Bibliotheek Erasmus School of Law

Formele oplevering project Erasmus School of Law

Interieurmakers Rotterdam heeft niet alleen het ontwerp van Hans Fransen voor het Sanders Juridisch Informatiecentrum in de Erasmus School of Law gerealiseerd. Dat mochten wij ook doen voor de faculteit boven het Sanders Juridisch Informatiecentrum, waar meer dan vierhonderd werkplekken van het universiteitspersoneel zijn gerealiseerd. Leuke elementen: een boekenkast van 8,70m hoog, ronde balies met ingebouwde vitrines en tot tafelbladen getransformeerde deuren (met behoud van brievenbus!). Een megaproject, dat in oktober 2018 formeel is opgeleverd. Gewéldig dat wij onze interieurmakersexpertise op zo’n groot project mochten loslaten!

bekijk dit project

25 oktober 2018

Rotterdam Makers District

Ondertussen aan de kade

De werkplaats van Interieurmakers Rotterdam is onderdeel van het Rotterdam Makers District. Een dynamische plek waar mensen vol overgave samenwerken aan innovaties. Een plek waar gewerkt, geleerd en gelachen wordt. De gedroomde plek kortom voor onze werkplaats. Er gebeurt hier van alles: een bijzonder zakelijk of cultureel evenement, een opmerkelijke constructie, een fantastisch idee, een interessant gesprek, noem maar op. In de toekomst lichten we er steeds iets geks, indrukwekkends of meeslepends uit. Zodat je een beetje gevoel krijgt bij wat er ondertussen bij ons aan de kade gebeurt.

25 oktober 2018

Bibliotheek Erasmus School of Law

Interieurmakers Rotterdam finalist Baars & Bloemhoff Maatwerk Awards 2018

Prijzen voor het beste gebouw, de beste architect of het beste interieur zijn er in overvloed. Gek genoeg blijven de makers die al deze ontwerpen realiseren vaak onzichtbaar. Dat kan anders, vonden ze bij Baars & Bloemhoff, groothandel in decoratief plaatmateriaal. Daarom heeft het bedrijf dit najaar de Baars & Bloemhoff Maatwerk Awards geïntroduceerd. En laat Interieurmakers Rotterdam nu een van de finalisten zijn!

De awards zijn er in vijf verschillende categorieën: horeca, zakelijk, wonen, retail en zorg. Per categorie waren de genomineerde interieurprojecten in de race om de titel Beste Maatwerk 2018.
Interieurmakers Rotterdam was finalist in de categorie ‘zakelijk’ met het project Erasmus School of Law (ESL), de rechtenfaculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Interieurarchitect Hans Fransen ontwierp het interieur voor het Sanders Juridisch Informatiecentrum (bibliotheek, studieruimte en overlegkamers) in de ESL en wij mochten zijn ontwerp realiseren. Gaaf dat we het daarmee tot finalist hebben geschopt!

Tijdens een heuse awardshow tegen het decor van de Dutch Design Week 2018 in Eindhoven, vond op 23 oktober de grote finale plaats. Een professionele vakjury selecteerde per categorie één winnaar, waarna ook een algemene publieksprijs werd uitgereikt. Ook al zijn wij helaas niet in de prijzen gevallen, we vonden het een eer om mee te doen. Onze welgemeende felicitaties aan winnaar ISSOS Interieurbouw uit Aalsmeer!

bekijk dit project

25 oktober 2018

Aanmelden MAKERS-
VERHALEN