KOEKELA DEN HAAG
Riep de naam Koekela jarenlang associaties op met Rotterdam, sinds dit jaar is de American-style bakery ook in Den Haag gevestigd. Koekela opende de eerste winkel in 2003 op de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg 97. Toen Koekela in 2011 verhuisde naar nummer 79a, werd Interieurmakers Rotterdam gevraagd het complete interieur te maken. De samenwerking beviel zo goed, dat Interieurmakers ook voor de Haagse vestiging aan de Laan van Nieuw-Oost Indië werd benaderd. Hoe kijken opdrachtgever, interieurarchitect en maker terug op dit project?
‘Niet het interieur, maar de producten zijn eyecatcher’
Sereni Horton, opdrachtgever
Eigenlijk wilde Koekela uitbreiden in Rotterdam. ‘Maar dan verdeel je de omzet alleen maar, terwijl de vraag naar onze producten ook in andere delen van het land groeide’, zegt medeoprichter/-eigenaar Sereni Horton. ‘In Den Haag leveren we al aan o.a. Hotel des Indes en Walter Benedict, dus het leek ons interessant om in die stad onze nieuwe zaak te vestigen. Aan de Laan van Nieuw Oost-Indië stond een voormalige videotheek te huur. Het zag er niet uit, maar de fijne ruimte en mooie locatie gaven de doorslag.’ Er was een grondige verbouwing nodig om het pand te transformeren tot een Koekela-winkel.
Interieurontwerp
Voor het interieurontwerp koos Koekela voor het Rotterdamse architectenbureau Namelok. Welke eisen werden aan het ontwerp gesteld? Sereni: ‘Het allerbelangrijkste voor ons is de routing, zodat we efficiënt kunnen werken. Anders dan in Rotterdam wilden we hier de keuken en de winkel in dezelfde ruimte hebben. Dan zien onze medewerkers in één oogopslag waar en wanneer ze kunnen bijspringen. Wij zijn van het praktische, dus de ruimte moet ook makkelijk schoon te houden zijn. Daarnaast wilden we dat niet het interieur maar onze producten de eyecatcher zijn. De producten moeten zichzelf verkopen. Daar is Namelok goed in geslaagd. Achteraf zijn er altijd wel dingen die we de volgende keer anders zouden doen, maar we zijn blij met het resultaat.’
Kritisch en vindingrijk
Dat Interieurmakers Rotterdam weer het ontwerp mocht uitvoeren, was voor Sereni een logische stap. ‘Een heel fijne partij om mee samen te werken. Ik ken Thomas van den Boogert al jaren en weet wat ik aan hem heb. Alles wat zijn bedrijf maakt, is van een heel hoge kwaliteit. Als maker zit Thomas tussen opdrachtgever en architect in en hij zegt altijd eerlijk wat hij denkt. Hij is vindingrijk en durft kritisch te zijn en daar hou ik van. Zo bleek bij plaatsing van de taartkoelvitrine dat de bodemplaten er nog uit moesten kunnen. Dat paste niet, waardoor een deel van het blad weg zou moeten. Maar dat blad hebben we nodig als afzet. Toen heeft Thomas twee handige, verplaatsbare opzetstukken gemaakt die we aan de rand van de vitrine kunnen zetten. Probleem opgelost. Geniaal vond ik dat.’
‘Het bakproces was onze inspiratiebron’
Wiegert Ambagts, interieurarchitect Namelok
Koekela Den Haag is vooral een winkel en keukenwerkplaats. In tegenstelling tot de vestiging in Rotterdam is de horecafunctie hier van ondergeschikt belang. Daarom koos het Rotterdamse architectenbureau Namelok voor een ruimtelijke opzet, waarin de handgemaakte producten prominent aanwezig zijn. ‘Het bakproces was in dit project onze inspiratiebron’, vertelt Wiegert Ambagts, creative partner en samen met Kaj van Boheemen eigenaar van Namelok. ‘Koekela maakt alle producten met de hand; het gaat vooral om de smaak en veel minder om de visuele presentatie. Wij wilden in subtiele details dat bakproces laten zien: het stuivende meel, de stroperige karamel, de vloeibare chocola, het lobbige deeg.’
Beton en borduurwerk
Opvallend element in de ruimte is de bijna twaalf meter lange counter. Wie in de winkel staat, ziet een stoer maar ingetogen meubel, waarvan het barfront en de plinten van beton zijn gemaakt. De keuze voor beton is ingegeven door de wederopbouwarchitectuur van de buitengevel, waarin veel bijzondere elementen van beton zijn toegepast.
Voor de medewerkers in de keuken is de counter een efficiënte werkruimte vol apparatuur en kassapunten. ‘Ik vind de bar heel goed gelukt’, vervolgt Wiegert. ‘Het is echt een onverwoestbare machine. Mooi hoe dit meubel onderdeel is van de architectuur en de producten van Koekela de hoofdrol gunt. Daarnaast ben ik ook blij met de wandpanelen. Dat zijn grootformaat borduurwerken, gevuld met geluidsabsorberend foam. De panelen zijn dus niet alleen mooi om naar te kijken, maar hebben ook een akoestische functie.’ Het geborduurde lijnenspel op de panelen is een abstracte voorstelling van lagen deeg.
Precieze makers
Wiegert kijkt terug op een goede samenwerking met Interieurmakers Rotterdam. ‘De eerste keer voor ons en het is heel goed bevallen, ook de samenwerking met aannemer SOC. Het zijn precieze makers, wat heel fijn is. Ook al stelden onze materiaalkeuzes pittige eisen aan de constructie, voor makers en aannemer was eigenlijk niets onmogelijk.
‘Bubinga geeft precies dat warme contrast met het betonwerk’
Thomas van den Boogert, Interieurmakers Rotterdam
Toen Namelok bij Interieurmakers Rotterdam langskwam om hun plan te presenteren, waren de architecten nog niet helemaal uit over het materiaalgebruik. ‘Als contrast voor het betonwerk zochten ze een houtsoort met een rode ondertoon’, zegt Thomas van den Boogert. ‘Koekela heeft in de huisstijl een donkerrode kleur en dat wilde Namelok subtiel in de ruimte terug laten komen. Wij kozen voor bubinga, een warmrode houtsoort die vrijwel niet meer wordt toegepast. Toen ik de leverancier belde om de houten platen te bestellen, was hij blij verrast. Wie weet, hebben we een nieuwe trend gezet!’
Hi-macs
Het werken met de betonnen bekleding van de verkoopcounter was een uitdaging voor de makers. ‘Een avontuurlijke keuze van Namelok’, beaamt Thomas, ‘maar dan komt ons uitgebreide leveranciersnetwerk goed van pas. Steenverwerker Cristofoli in Den Haag heeft de exact op maat gemaakte betonnen panelen geleverd.’ Wie Koekela Den Haag bezoekt, kan niet om de twaalf meter lange verkoopbalie heen. De werkkant, onzichtbaar voor de klanten, heeft een praktische inrichting met veel opslagruimte en een ingebouwde taartkoelvitrine van gehard glazen panelen. ‘Voor het werkblad hebben we hi-macs gebruikt, een composietmateriaal. De gladde, niet-poreuze oppervlakte is makkelijk schoon te maken en te houden. Hi-macs kun je eindeloos aan elkaar lijmen, dus die twaalf meter was geen probleem.’ Ook de houten zitbanken komen uit de werkplaats van Interieurmakers.
Opvallende verschijning
De samenwerking met Namelok was constructief en plezierig. ‘We konden op een prettige manier met elkaar meedenken’, vindt Thomas. ‘We hebben geadviseerd over bijvoorbeeld materiaaldiktes en moesten soms wat wijzigingen in het ontwerp in de groep gooien. Maar Namelok stond daar altijd voor open. Als ik kijk naar het resultaat, dan zie ik een bijzonder hippe winkel in de goede zin van het woord. Een opvallende verschijning in een stijlvolle winkelgalerij. Zo’n winkel heb ik nog niet ergens anders gezien.’